יום שלישי, 5 בינואר 2010

אופק חדש - שעות שהייה וחינוך


מנהל בית הספר רשאי לקבוע, באופן יחסי למשרה חלקית או מלאה, לפי הנוהג המקובל בבתי הספר, 3 'חלונות' או 'דלת' אחת ו-2 'חלונות' במערכת השיעורים של המורה. בכך יוצא כי כל מורה מקבל שתי שעות שהייה ללא שכר. דוגמה: מורה בבית ספר יסודי, בעל משרה של 27 שעות שבועיות עובד 29 שעות ותמורת השעתיים הנוספות הוא אינו מקבל כל תשלום ושכר משרתו מצטמצם ל90%. הווה אומר: מורים כיום עובדים בבית הספר שעתיים נוספות (ישיבות צוות לדוגמה) ללא תמורה, כאשר בחישוב חודשי נותן המורה 8.66 שעות 'בהתנדבות'. לעיתים ישיבות הצוות אינן מתקיימות בזמן החלונות אלא בסיום יום הלימודים והמורים נאלצים לשאר בבית הספר זמן נוסף על חשבונם.

במסגרת רפורמת אופק חדש קבעו יוזמי התוכנית כי שעות השהייה יהיו כחלק בלתי נפרד מעבודתם והישיבות שיקבעו על ידי מנהל בית הספר יזכו את המורה בתשלום כחלק מהרפורמה. בשורה התחתונה, יש לקחת בחשבון בחישוב השעות לפי התוכנית הישנה כי המורה עובד בבית הספר שעות עליהן הוא לא מקבל כל תשלום.

שעות חינוך

בבתי ספר על יסודיים, חטיבות ביניים, בתי ספר יסודיים ובגני ילדים, מורה מחנך זכאי לשלוש שעות חינוך נספות, וזאת בנוסף לתקן השעות הקבוע במערכת השעות של הכיתה. כאשר עבור אותו מחנך השעות הנ"ל מתווספות לשעות תקן רגילות, עולה גם שיעור משרתו בהתאם .כלומר: מחנך בבית ספר יסודי לדוגמה, בעל 24 שעות תקן, יחד עם תוספת של 3 השעות שהוזכרו עובד 27 שעות בשיעור משרה של 90% (27/30). מכאן יוצא כי השעות הן סוג של הטבה למורה.

האם באמת מדובר בהטבה? לפי דעתי זה לא מדויק. הסיבה היא ששעות אלו יועדו בכדי לבצע מטלות חינוך מהבית. כמו למשל, כתיבת הערכות לתלמיד מסוים, שיחות עם ההורים ועוד. בשורה התחתונה המורה עובד בשעות חינוך אלה ללא כל תוספת וזהו נושא שבהחלט צריך לקחת בחשבון כשעות עבודה לכל דבר ועניין.

לפי תוכנית אופק חדש אין כל התייחסות לשעות חינוך למורה מחנך אלא מדובר בגמול חינוך בלבד. לכל אלה הטוענים כי מדובר בהרעה בתנאים מכיוון שההטבה כמו ובוטלה אני אומר – אילו שעות אלו היו באמת הטבה מבלי שמורים עוסקים בחינוך טענה זו הייתה נכונה. אולם לפי רפורמת אופק חדש בשעות אלה עוסקים בעבודת חינוך שלא במסגרת בית הספר ובסיכומו של דבר, לפי דעתי, אין שום שינוי מסגרת שעות חינוך לא לטובה ולא לרעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה